Mòdol: “El primer Fòrum Verge Extra: Oli i Territori marcarà un punt d’inflexió pel sector de l’oli a les nostres comarques ” L’organització presenta les primeres impressions recollides pels tècnics experts durant els darrers dies de visites a molins d’oli i territori de les Garrigues, Urgell i Segrià Sec. El Centre Cívic de la Granadella ha acollit les primeres impressions dels tècnics professionals contractats pel primer ‘Fòrum Verge Extra: Oli i Territori’. Una iniciativa que ha volgut posar en valor les potencialitats de l’oli verge extra com a producte de qualitat i la seva vinculació amb el patrimoni cultural, paisatgístic i social de les comarques de l’Urgell, Les Garrigues i el Segrià Sec com a elements clau per a la seva comercialització i creixement social i econòmic del territori. L’acte, el qual ha superat expectatives amb l’assistència de més de 80 productors i empresaris del territori, ha arrencat amb la lectura d’un manifest en suport al 8 de març, Dia Internacional de la Dona, a càrrec de la subdirectora de l’agència Olea soul, Ariadna Boixadera. Tot seguit, els assistents han escoltat i debatut les primeres impressions recollides pels tècnics experts en diverses disciplines i que han extret després de les diferents rutes per les comarques de Les Garrigues, l’Urgell i el Segrià Sec d’aquests darrers dies. Carles Gibert, alcalde de la Granadella i Mario Urrea, alcalde de Torrebesses, ambdós organitzadors del fòrum han considerat un èxit aquesta iniciativa. Una de les impressions més importants extretes per Gibert, és que un dels reptes que ha d’afrontar la pagesia en el futur és administrar l’alta qualitat de l’oli amb combinació amb les noves tecnologies, el màrqueting i la retenció del talent al territori. “El productor s’ha d’envoltar de talent per poder desenvolupar els reptes que ens planteja el futur i això nomes serà possible amb la modernització de la producció i la comercialització incorporant el màrqueting i la tecnologia com a eines indispensables per afrontar els nous reptes. El futur de les nostres comarques només serà rural o no serà, i per això ens hem d’adaptar”.Per la seva part, la periodista Tana Collado, encarregada de conduir l’acte, ha destacat que les nostres comarques tenen un territori verge i únic amb moltes possibilitats, però que malgrat això, en algunes unes ocasions falta creure’ns-ho. “Hem d’apostar pel nostre producte i territori, presumir-ne amb orgull, teixir complicitats entre els diferents sectors i donar ‘glamour’ al món agrícola, tal com fa el món culinari o vinícola”. Altrament, Marco Scanu, tècnic expert oleícola, ha assenyalat que el sector té molts reptes per adaptar la tecnologia a les necessitats de l’oliva arbequina. En aquest sentit, creu que s’ha de recuperar el valor estratègic i la territorialitat, ja que arreu del món existeixen molts productors d’oli d’oliva arbequina, que no tenen l’excel·lència de les comarques de Ponent. “Ens trobem en un moment únic per posar en valor l’arbequina, fer-la única, gràcies a les particularitats del territori, la qual cosa no tenen altres competidors. He de ser capaços d’associar el producte amb la qualitat de vida com a aliment i com a zona per viure-hi”.Un altre dels experts convidats i especialitzat en urbanisme, Carles Llop, ha incidit en la dimensió demogràfica i ecològica del món de l’oli, la qual articula una gran varietat de paisatges i un relat diferent per a cada territori. “Aquest relat és respectuós amb les tradicions i el medi, per tant el treball en comú, transversal i biodivers és una de les claus per fer evolucionar el sector de l’oli”.Josep Sucarrats, director de la revista gastronòmica “Cuina” i també un dels tècnics invitats al Fòrum, ha afirmat que l’oli verge extra té bona premsa però ha d’actualitzar el seu discurs, ja que ha perdut atractiu front altres productes saludables com la quinoa. “Per continuar sent un referent hem de creure’ns i potenciar la idea que l’oli verge extra és present en el dia a dia de totes les cases, amb una gran varietat d’oferta i sense rival en qualitat, tal com i com reflecteix l’etiquetatge, que suposa una de les bases per consolidar les seves virtuts”.Carmel Mòdol, director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries del DARP, ha declarat que el sector no ha d’anar a competir amb preu amb els grans productors que hi ha arreu del món, “Hem de ser capaços de configurar molt bé les relacions entre l’administració pública i el sector privat per trobar un bon retorn positiu per tothom. Un bon començament seria que tots els catalans i les catalanes ens comprometem amb el consum d’Oli d’Oliva Verge Extra, com a producte identificatiu del nostre país”.Des de la Diputació de Lleida, el vicepresident Enric Mir, ha encoratjat al sector a fer ús de les eines que proposa l‘ens per a la comercialització i la innovació de l’oli “per aconseguir fer-lo un producte més demandat arreu del món”. Mir ha assenyalat també el paper clau que té canal Segarra Garrigues “ja que consolida les nostres produccions i evita que els productors siguin víctimes del clima”.El primer Fòrum Verge Extra: Oli Territori, presentarà entre l’abril i maig els resultats finals d’aquest estudi, enfocat a la millora de la productivitat i la comercialització de l’oli així com el creixement econòmic i social del territori.

Nota de premsa: Natal Comunicació www.natalcomunicacio.cat

Categories: Uncategorized

0 comentaris

Deixa un comentari

Avatar placeholder

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *