Tot just acabada la taula rodona que vam fer el dissabte 16 de febrer de 2019 amb sis ponents de luxe:
Miquel Andreu Pons, presentador i moderador, periodista a
SomGarrigues i president del
Centre d’Estudis de les Garrigues i activista des de petit en benefici de la comarca.
Magda Garret, tècnica de L’Espai Cèsar Martinell d’Arbeca, ens va fer veure la necessitat de col·laborar entre el mon rural i el turisme -com a anècdota 1000 tastos d’oli organitzats el 2018 amb trajectòria ascendent-. La seva lloança del paisatge entre les Borges i Cervià, encara que es molt difícil per a qui el viu cada dia, ens hauria d’esperonar per tirar endavant amb aquesta experiència de l’oleoturisme.
Mario Urrea, alcalde de Torrebesses, recentment jubilat com a professor a l’institut la Caparrella, i gestor del CIPS a Torrebesses ens parlà de patrimoni i valors per transformar-ho en sensacions pel gaudi, també de col·laboració efectiva entre diferents pobles per assolir fites comunes.
Enric Dalmau, president de Coop. Camp de Cervià i de la
DOP Les Garrigues, amb un discurs entre esperançat, a vegades resignat, ens va il·lustrar amb tota la feina que hi ha pel davant per donar a conèixer les virtuts i propietats de l’oli verge extra, que collita rere collita, produïm i que tant beneficia a qui el consumeix, com avalen molts estudis nutricionals i mèdics, i no tant als productors.
Mercè Rubió, alcaldessa de Cervià, amb un discurs reivindicatiu, amb mostres d’alta estima pel poble, va anar desgranant els actius -mentre parlava el vídeo institucional de Cervià reblava les seves paraules-, ens cal més autoestima, més comunicació amb els pobles veïns per desenvolupar accions conjuntes, per trobar solucions a problemes semblants.
Natàlia Macià Bové, Va començar amb un exemple de l’oli d’oliva que troba al supermercat del seu barri a Zuric, un oli de Mallorca, fet per uns emprenedors Nord americans, vam entendre que caldria que hi fóssim presents, que hi ha espai. Desenvolupa la seva tasca professional actualment a Suïssa, però el seu escenari és global, com les xarxes i la manera com ens va explicar que les podem utilitzar per difondre. Agraïm la seva disposició a ajudar-nos en l’organització de tallers o petits cursos sobre el seu ús.
Ens vam adonar que s’obria un camí per on poder fer els primers passos, si volíem aprofitar les seves experiències. Malgrat els pronòstics pessimistes: despoblament, envelliment, no tenim castells, no en sabem prou, les comunicacions són deficients… ens podríem estendre unes línies més -no cal-, amb les seves presentacions didàctiques ens van mostrar que un altre camí es possible i volem continuar aprenent com transitar-lo.
“A la naturalesa l’èxit depèn de criar la generació següent”
Quatre notícies en un diari generalista de turisme i mon rural
3 comentaris
Unknown · març 21, 2019 a les 6:27 pm
Un plaer aportar el meu granet de sorra per tal de poder ajudar a donar a conéixer un producte tant meravellós com és l'oli de Cervià i la comarca en general, a un públic més ampli. Crec que el que costa més a la gent no és el fet de que hi hagi encara un cami llarg per fer , és el fet d'adonar-se que s'ha de canviar si un vol "sortir al mapa" en un món en que cada cop tot s'està tornant més digital. Ens espanta el canvi -malgrat obri noves possibilitats- quan no tenim una ruta clara o un manual d'instruccions . Però com tot, el més difícil és el primer pas! Per la resta: un peu darrera l'altre.
Unknown · març 21, 2019 a les 6:30 pm
Natàlia Macià Bové
Josep Mª Rué · abril 19, 2019 a les 5:16 am
Gràcies Natàlia per la teva participació, les reflexions ens han d'ajudar per avançar.